Leusink Klussenburo

donderdag 22 oktober • Reijer Leusink - Leusink Klussenburo

Alle klussen alleen aanpakken – behalve de financiële

Interview Leusink Klussenburo

 

Een klant van het eerste uur. Dat is Leusink Klussenburo uit IJsselmuiden. Reijer Leusink doet al 19 jaar verbouwingen bij particulieren in de directe omgeving. Ook iets verder weg, van Lelystad tot achter Zwolle, weten opdrachtgevers hem te vinden. In die 19 jaar bouwde hij een groot netwerk van tevreden klanten op. Een mooie gelegenheid om hem eens te vragen wat zijn klanten zo tevreden maakt dus, én wat hem zo’n trouwe klant van Felix Accountants maakt.

Alleskunner op klusgebied

Badkamers en toiletten verbouwen, een nieuw plafond, een slaapkamer op zolder creëren: Leusink draait er zijn hand niet voor om: “Eigenlijk doe ik alle kleine verbouwingen die ik alleen afkan”. Daarvoor moet je een alleskunner zijn, en dat lijkt Leusink goed af te gaan. Hij legt net zo makkelijk leidingen als hij tegels zet. Hij leerde de kneepjes van het vak bij de familie Bakker van aannemingsbedrijf Van Enk & Bakker, waaruit later Delta tegels en sanitair ontstond.

16 jaar later nog reclame

Leusink heeft geen personeel in dienst, laat staan een medewerker die zijn marketing doet. Wel werkt hij nauw samen met zijn vrouw, die de boekhouding, offertes en andere correspondentie doet.

Nieuwe klanten krijgt hij dan ook vooral door mond-tot-mondreclame. En die doet zijn werk, zo blijkt. Afgelopen winter werd hij gebeld door een nieuwe klant die hem vroeg mee te gaan om een woning te bezichtigen die ze eventueel wilde kopen. Hoe ze bij hem terecht was gekomen? Leusink verbouwde 16 jaar geleden de badkamer van haar vader.

Afspraken nakomen en proactief informeren

Met Felix Accountants werkt Leusink al samen sinds Jos Felix in 2004 voor zichzelf begon. “Mijn toenmalige boekhouder hield ermee op, en Jos nam zijn klantenbestand voor een deel over.’’ Dat klinkt misschien als een gedwongen huwelijk, maar is het zeker niet. “Ze zijn heel goed, echt.’’ Leusink is vooral te spreken over het feit dat afspraken altijd worden nagekomen. Ook waardeert hij het dat het kantoor hem proactief informeert over relevant nieuws en ontwikkelingen. Alles rondom belasting, jaarrekening en btw-aangiftes heeft hij uitbesteed.

Een dikke 9

Bij Felix Accountants spreken wij nog wel eens zelfstandige ondernemers die zich afvragen of een ‘echt accountantskantoor’ niet een maatje te groot of duur is voor hen. Hoe ziet Leusink dat? “Dat idee heb ik totaal niet. Ze doen hun werk gewoon altijd goed en het voordeel is dat ze met meer mensen zijn. Er is dus altijd iemand die tijd voor mij heeft.’’ Is er dan niets wat ze nog kunnen verbeteren? Er valt een lange stilte. “Ik kan niks bedenken, sorry. Ze krijgen van mij een dikke 9.’’